Foto: Ea Czyz

Klänningen gör mannen

Utställningen Klänningen gör mannen, haute couture – en ny era tar oss med in bakom kulisserna i en anrik modegenre under radikal förändring.

Vid haute couture-husen i Paris skapas handsytt mode på högsta konstnärliga nivå. Traditionellt har couturen vänt sig uteslutande till kvinnor, i dag är det en hantverksgenre under radikal förändring. Från att ha förknippats med en klassisk damgarderob och en svunnen tid handlar dagens haute couture snarare om det normbrytande och expressiva.

Stockholmsbaserade Fredrik Robertsson är en av få män i världen som tagit sig in som beställare i haute couturens salonger. Med sin extravaganta, könsöverskridande estetik har han blivit en stilförebild och musa för kreatörer världen över. En föregångare i en tid när polariseringen mellan manligt och kvinnligt i modet ifrågasätts – och klänningen flyttar fram positionerna i herrgarderoben.

Utställningen bygger på ett urval av Fredrik Robertssons växande samling av samtida haute couture och experimentellt hantverksmode. Samtliga plagg har tillverkats för hand och måttanpassats för hans kropp. Fotografen Ea Czyz har följt med Fredrik Robertsson i Paris och dokumenterat en sluten värld. Fotografierna ger en inblick i en ny, explosiv era för haute couture.

Klänningen gör mannen, haute couture – en ny era är curerad av Susanna Strömquist i samarbete med Fredrik Robertsson och har tidigare visats på Liljevalchs+ . Utställningsdesign Robin Grann.

Katalogen med samma titel som utställningen är författad av Susanna Strömquist med essäer av Maria Ben Saad, Beckmans Designhögskola och Madison Moore, Brown University. Grafisk design Robin Grann, foto Ea Czyz samt Vanessa Tryde.

Modeskapare i utställningen:

Alexis Mabille, Amanda Borgfors Mészáros, Annaëlle Reudink, Balenciaga by Demna, Bea Szenfeld, Camilla Thulin, Casey Curran, Christian Dior, Dolce & Gabbana Alta Moda, Dolce & Gabbana Alta Sartoria, Iris van Herpen, Jean Paul Gaultier, Jean Paul Gaultier by Glenn Martens, Maged Bou Tanous, Maiko Takeda, Malinda Damgaard, Noritaka Tatehana, On Aura Tout Vu, Philip Treacy, Piers Atkinson, Quentin Veron, Richard Quinn, Robert Wun, Sandra Backlund, Schiaparelli by Daniel Roseberry, Stéphane Rolland, Stephen Jones, Tomo Koizumi, Ulyana Sergeenko, Valentino by Pierpaolo Piccioli, Viktor & Rolf, Vivienne Westwood.

Utställningen och utställningskatalogen har producerats av Liljevalchs Konsthall. Premiärvisades i Liljevalchs+ 13 oktober 2023 – 11 februari 2024

Utställningen visas i stora hallen, plan 2.
Mer information hittar du i avsnittet hitta hit. Länk till annan webbplats.

Fredag12-17
Söndag12-16