Grafisk form och set design: Charlotte Ryberg. Foto: Ea Czyz

Omstart Mode

Den 25 maj 2024 öppnar Textilmuseet en ny permanent utställning: Omstart Mode. En utställning om hur vi kan närma oss en cirkulär textil framtid med nya produktionsmetoder, och hur du som individ kan vara med och påverka!

Modebranschen behöver en omstart. Kläder och mode är roligt, kreativt och ett sätt att kommunicera. Samtidigt är den globala textil- och modeindustrin ett hot mot människor, miljö och klimat. Låga priser och säljande reklam gör att våra garderober svämmar över. Textilindustrin kräver stora naturresurser, skapar föroreningar och i många länder är arbetsförhållandena usla. Det hela är ett problem utan enkla lösningar. Det behövs en genomgripande förändring hos både företag och konsumenter.

Utställningen Omstart Mode presenterar exempel på innovativt nytänkande hos bl.a. företag och forskare inom branschen, tillsammans med handfasta tips om hur du vårdar din garderob. Utställningen visar också hur vi kan lära av vår historia och det hållsbarhetstänk som var självklart för de flesta förr i tiden.

Den nya basutställningen blir ett framåtblickande komplement till de båda befintliga basutställningarna Textil Kraft och Kläder & Couture, som tillsammans skildrar 1900-talets modehistoria, textilindustrin och textilstaden Borås utveckling.

Omstart Mode ger inblick i modets klimat- och miljöpåverkan, men visar också att alla kan göra något för att förbättra situationen.

Produktion

Koncept, idé och produktion: Textilmuseet
Ansvarig utställningsformgivare: Marcia Harvey Isaksson
Utställningsformgivare: Tora Kirchmeier
Koncept- och Grafisk formgivare: Charlotte Ryberg

Omstart Mode är producerad med bidrag från Sparbanken Sjuhärad genom sin ägarstiftelse

Välkommen till invigning 25 maj!

Mer information kommer inom kort.

Onsdag12-17
Fredag12-17