Re Rag Rug

Tutustu Confettiin, Kasuriin ja Squeezeen. Nämä ovat muutamia kiertävän Re Rag Rug -näyttelyn 12 uniikista matosta. Suunnittelijat Katarina Brieditis ja Katarina Evans tutkivat tässä kokeellisessa suunnitteluprojektissaan mattojen sosiaalista ja ekologista kestävyyttä.

12 kuukauden aikana on kehitetty 12 uniikkia mattoa 12 eri tekstiilitekniikalla, käyttämättä kangaspuita. Matot on valmistettu tekstiiliteollisuuden hukka- ja ylijäämämateriaaleista sekä vanhoista vaatteista – eli hävitettävästä materiaalista.

Suunnittelijakaksikko on onnistunut luomaan 12 jännittävää maton laatua ja ilmettä käyttämällä erilaisia ompeleita, letitystä, tikkausta, rypytystä, liimausta, rullausta ja eri leikkaustapoja, applikaatioita, virkkausta, neulomista ja koruommeltekniikoita yhdistettynä kolmiulotteisiin pinta- ja reliefitehosteisiin, erilaisten materiaalien kohtaamisiin, väri- ja värjäystehosteisiin sekä mittasuhdepoikkeamiin.

Re Rag Rug on yksi esimerkki siitä, miten suunnittelussa voidaan työskennellä kestävyysasioiden tiimoilla, nostaen näennäisesti arvottoman materiaalin arvoa. Useat matoista on valmistettu osina ja käyttämällä tekniikoita, jotka eivät vaadi suuria tiloja tai koneita. Siksi matot voidaan valmistaa teollisuuden ulkopuolella kotioloissa, tekstiilituottajamaissa, joissa on tarvittavaa ylijäämämateriaalia. Tuotanto on ekologisesti kestävää, koska siinä käytetään pelkästään hukkamateriaaleja – ja samalla se on sosiaalisesti kestävää, koska tuotanto antaa pohjan käsityölle, joka luo työpaikkoja.

Luova työ on tehty offline ja se on jaettu online. Prosessi on edennyt avoimesti reragrug.blogspot.se Linkki toiselle sivustolle. -blogissa, joka on työn edistyessä toiminut avoimena ateljeena.

Tekstiilimuseo esittelee seuraavat matot: Tailor, Kasuri, Pepita, Archipelag, Vintergatan, Rosengång, Aquarelle, Off Pist, Re Orient, Squeeze, Nomad ja Crazy Quilt – ja kaikilla näillä matoilla on oma tarinansa.

Sun 30. elokuuta klo 14 Esitelmä aiheesta Re Rag Rug. Katarina Brieditis ja Katarina Evans pitävät Re Rag Rug -projektia ja -näyttelyä koskevan esitelmän kuvanäytöksineen.