Hybridien poesia - Gunvor Nervold Antonsen

Tämänvuotisen Nordic Award in Textiles -palkinnon saaja on norjalainen kuvataiteilija Gunvor Nervold Antonsen. Näyttelyssä on esillä hänen viime vuosilta peräisin olevia teoksiaan, joissa voimakastyyliset kaksi- ja kolmiulotteiset objektit eri materiaaleissa ja eri tekniikoilla toteutettuina kohtaavat ekspressiivisissä installaatioissa.

Nervold Antonsenin taidetta luonnehtii vapaa kokeilu kaksi- ja kolmiulotteisilla objekteilla, jotka on toteutettu eri materiaaleista ja eri tekniikoilla. Tekstiilimontaasit, paperi, liitu, maalaus ja kirjonta kohtaavat puuveistokset ja muut esineet, joita Nervold Antonsen on löytänyt tai kerännyt. Yhdessä ne muodostavat jonkinlaisia kolmiulotteisia tekstiilimaalauksia, jotka usein ovat niin suurimuotoisia, että yleisö voi mennä niihin sisään ja kohdata ne. Teokset edustavat voimallista ja persoonallista ilmettä ja ne käsittelevät eksistentiaalisia kysymyksiä elämän ja kuoleman, luonnon ja kulttuurin, ajan ja paikan tiimoilta. Toistuvana teemana on ihmisen suhde luontoon.

Tekstiilimuseon näyttely on saanut nimekseen ”Hybridien poesia”, mikä viittaa tutkimiseen ja yritykseen luoda yhteyksiä materiaalisen ja immateriaalisen välillä - eli kokemuksen, reflektion ja muodon. Sana ’hybridit’ viittaa näennäisesti epäjärjestelmälliseen tilaan, jossa voi syntyä jotakin uutta – eräänlainen mahdollisuuksien prosessi, joka ilmentyy Nervold Antonsenin ekspressiivisissä installaatioissa. Näyttelyssä on mukana hänen uusimpia teoksiaan, mutta myös joitakin vanhempia, Tekstiilimuseon kokoelmista peräisin olevia tilkkupeittoja, jotka ovat toimineet taiteilijan tekstiilimontaasien inspiraationa. Nervold Antonsenin mukaan tekstiilimateriaaleilla on erityinen kyky toimia historian välittäjinä, koska niillä on yhteydet historiaan, politiikkaan ja sukupuoleen. Tekstiilin kautta läheinen ja intiimi voidaan nivoa yhteen suurempien, yleisinhimillisten tarinoiden kanssa. Ääniteos antaa kävijöille mahdollisuuden tutustua taiteilijan reflektioihin ja kertomuksiin, jotka yhdistävät teoksia toisiinsa.

Gunvor Nervold Antonsen on saanut koulutuksensa Bergenin Taidekorkeakoulussa ja hän on runsaasti edustettuna Norjan julkisissa kokoelmissa. Hänelle on myönnetty useita taidepalkintoja ja valtion työapurahoja, ja hän on myös ammattipoliittisesti aktiivinen. Nordic Award in Textiles on Pohjois-Euroopan suurin tekstiilialan palkinto. Näyttely on tuotettu yhteistyössä Fokus Borås -säätiön kanssa, joka myöntää palkinnon Pohjoismaissa toimivalle tekstiilitaiteilijalle. Näyttely on osa Tekstiilimuseon pyrkimystä edistää nykyajan tekstiilitaidetta toimimalla jatkuvana tekstiilitaidenäyttelyjen ja -tapahtumien paikkana.