Tekstiilin voima

Tekstiiliteollisuus täällä siellä nyt ja ennen.

Uudessa tekstiiliteollisuuden perusnäyttelyssä kävijöitä odottaa jännittävä tarina, joka ulottuu aina teollistumiskauden yhteiskuntamuutoksista nykypäivän innovaatioympäristöihin. Näyttely on dramatisoitu lavastus Boråsin ja Sjuhäradin alueen paikallisesta kehityksestä heijastettuna nykypäivän massatuotannon sanelemiin ehtoihin ulkomailla.

Näyttelyn sydämen muodostaa tehdas. Tekstiilikoneiden avulla näytämme, miten prosessi etenee kuidusta valmiiseen kankaaseen. Koneiden pauke ja öljyn haju on läsnä koko näyttelytilassa. Tarinan ytimenä on ihmisten työ, elämä ja pyrkimys parempiin elinehtoihin niin entisaikoina kuin nykypäivänäkin. Mullistava teollistuminen ja tekninen kehitys luovat edellytykset kukoistavalle teollisuudelle. Kulutus ja ympäristökysymykset problematisoidaan, ja museon kävijöille annetaan mahdollisuus omiin reflektointeihin. Luonnollisesti näyttely antaa myös katsauksen siitä, mitä nykyajan tekstiiliteollisuus voi edustaa, kun sen keskeisenä tekijänä on tutkimus- ja kehittelytyö. Textil Kraft -näyttely kuvastaa tekstiiliteollisuuden merkitystä, laajuutta ja monia kasvoja – ennen täällä, nyt siellä.

PerjantainaSuljettu
SunnuntainaSuljettu