New Nordic Fashion Illustration

Kohtaa nykyajan pohjoismainen muotikuvitus kiertonäyttelyssä, jossa kahdenkymmenen kuvittajan lähes sata teosta valottavat tätä nousevaa taidemuotoa.

Näyttely New Nordic Fashion Illustration vol 2 koostuu 20 pohjoismaisen muotikuvittajan töistä. Muotikuvitukset ovat viimeisen vuosikymmenen aikana saaneet lisääntyvää huomiota taidehistorioitsijoilta, näyttelyissä, muotilehdissä ja muissa julkaisuissa. Kansanvälisessä kiertonäyttelyssä on esillä ruotsalaisten, norjalaisten, tanskalaisten, suomalaisten ja eestiläisten muotikuvittajien lähes sata teosta.

Muotikuvitus on sisäisesti ristiriitainen, monimuotoinen ja houkutteleva aihe, koska se toimii omassa maailmassaan mainoksen ja taiteen välimaastossa. Curator Toomas Volkmannin mukaan muotikuvituksen ainutlaatuinen asema perustuu sen paradoksaaliseen luonteeseen – se on toisaalta erittäin nykyaikaista heijastaessaan modernia kulutusyhteiskuntaa, toisaalta vahvasti sidottu niin yleiseen taidehistoriaan kuin piirustusperinteeseen. Vaikeasti määriteltävänä se on usein pakotettu taidemaailman periferiaan, mutta on nyt nousemassa oikeaan arvoonsa ja lisäämässä arvostustaan varteenotettavana taidemuotona.

New Nordic Fashion Illustration vol 2 on aiemmin ollut esillä Tallinnassa (Eesti), Tbilisissä (Georgia), Pärnussa (Eesti) ja Budapestissa (Unkari). Näyttely kostuu lähes sadasta teosta, joiden takana ovat muotikuvittajat Marju Tammik, Anu Samarüütel, Britt Samoson ja Katlin Kaljuvee Eestistä; Laura Laine, Annu Kilpeläinen ja Riikka Sormunen Suomesta; Cecilia Carlstedt, Stina Persson, Daniel Egnéus, Sara Andreasson ja Liselotte Watkins Ruotsista; Naja Conrad-Hansen, Mia Marie Overgaard, Mads Berg ja Lisa Grue Tanskasta sekä Esra Roise, Natalie Foss, Magnus Voll Mathiassen ja Hans Christian Øren Norjasta.

Näyttelyn on tuottanut eestiläinen taideyhdistys MTÜ Kunstiloomus, ja se on ensimmäistä kertaa esillä Ruotsissa, Tekstiilimuseossa. Eestin Tukholman-suurlähetystön tuella

Kuvitus: Daniel Egneus (kuvaa leikattu)