The Weather Diaries

The Weather Diaries -näyttely on huikaisevan kaunis yhdistelmä valokuvapohjaista taidetta ja tekstiiliasennuksia. Näyttely tutkii länsipohjoismaisen muodin identiteettiä ja juuria saattamalla yhteen taiteilijakaksikon Nina Gorferin ja Sara Cooperin kahdentoista muotoilijan ja taiteilijan kanssa, jotka ovat lähtöisin Islannista, Grönlannista ja Färsaarilta.

Nyt avautuu ainutlaatuinen mahdollisuus tutustua The Weather Diaries -näyttelyyn, joka on ensi kertaa esillä Ruotsissa. Näyttely on aiemmin kiertänyt Eurooppaa, USA:ta ja Aasiaa.

Sara Cooper on lähtöisin USA:sta ja Nina Gorfer syntyisin Itävallasta, mutta molemmat asuvat ja vaikuttavat nykyään Göteborgissa ja Berliinissä. Heidän tiensä kohtasivat Göteborgin Academy of Design and Craftissa, ja he ovat siitä lähtien tehneet erityisen läheistä yhteistyötä, jossa he toimivat toistensa luovuuden innoittajina.

Taiteilijakaksikon työtapa on peräisin valokuvauksen kertomaperinteestä, joka juontuu 1700- ja 1800-luvun maalaustaiteesta. Sen sijaan, että he odottaisivat oikeaa kuvanottohetkeä, Cooper ja Gorfer lavastavat ja ohjaavat kuvansa. He tekevät läheistä yhteistyötä kuvaamiensa henkilöiden kanssa ja pyrkivät muokkaamaan kuvansa voidakseen vangita aineettomuutta ja kuvata kohtaamisista syntyneitä tarinoita, faabeleita ja myyttejä.

Sarah Cooper ja Nina Gorfer olivat Islannin Fashion Biennale 2014:n kuraattoreja. Se antoi heille sysäyksen tähän esteettiseen ja metaforiseen näyttelyyn, joka poikkeaa muodin tavanomaisesta kielestä. Näyttely tutkii inspiraatiota ja luovuutta edistäviä voimia sekä kulttuurillista identiteettiä. Se tutkii sitä väistämätöntä vaikutusta, joka eristyneisyydellä sekä luonnon ja sään mahdilla on ympäristöön ja ihmisiin Islannissa, Grönlannissa ja Färsaarilla.

Näyttely huokuu luovaa rohkeutta ja uudisajattelua välittäen samalla jotain siitä, mikä on kiehtonut niin monia, jotka ovat tutustuneet näihin kaukaisiin pohjolan saariin.