Avoinna tänään 12-17

In Character - Costumes & Images

In Character – Costumes & Images on näyttely, joka tähdentää teatteripukujen taidekäsityötä ja valokuvausta. Miten luonne luodaan, miten tunne puetaan?

Tutustu dramatiikan maagiseen maailmaan, kun Tekstiilimuseo syväluotaa pukuja ja luonteita. Esittelemme valikoiman satumaisia pukuja, jotka pukusuunnittelija Nina Sandström on luonut teatteri-, tanssi- ja oopperanäyttämöä varten. Puvut esitellään yhdessä valokuvaaja Magnus Länjen pukuja kantaneiden näyttelijöiden luonnemuotokuvien kanssa.

Näyttely kertoo pukusuunnittelijan työstä ja näyttämölle luotavien pukujen takana tehtävästä käsityöstä aina ideasta luonnoksiin, materiaalien valinnasta ja valmiiden pukujen luomistyöstä. Suuri osa työstä kuluu näytelmän eri hahmojen tulkintaan sekä tunnelmien ja kokonaisuuksien luomiseen värien ja muotojen avulla. Siinä puvut auttavat näyttelijöitä eläytymään rooleihinsa.

Nina Sandströmin ilmeikkäät puvut ja Magnus Länjen kauniit valokuvat luovat yhdessä cinematografisen vaikutelman, joka vie katsojan dramatiikan unen ja todellisuuden, valon ja pimeyden maailmaan. Näyttely tulkitsee valoa ja pimeyttä, hillittyä ja ankaraa voimakasvärisen ja elämänmyönteisen vastakohtana.

Tukholman Konstfackin taideteollisessa korkeakoulussa koulutettu Nina Sandström toimii elokuva-, teatteri-, tanssi- ja oopperanäyttämöiden pukusuunnittelijana. Hän on viimeisten kymmenen vuoden aikana suunnitellut pukuja joukkoon Ingmar Bergmanin teosten uusintatulkintoja ja vastaanotti vuonna 2017 kuninkaallisen mitalin huomionarvoisesta toiminnastaan pukusuunnittelijana.

Magnus Länje on muotokuvien kuvaaja ja saanut koulutuksensa City University of New Yorkissa. 10 vuotta kestäneen valokuvausuransa aikana New Yorkissa hän kuvasi monia kuuluisuuksia Jerry Seinfeldistä Salman Rushdieen. Ruotsissa hän on kuvannut liikemaailman johtajia, kulttuurihenkilöitä ja poliitikkoja kuten esim. pääministerit Fredrik Reinfeldt ja Stefan Löfven.

Tervetuloa näyttelyn avajaisiin 15. kesäkuuta!

Vierailla Textilmuseet

Museon aukioloajat