We knit for peace - ulkonäyttely Boråsin keskustassa

Onko rauhan kutominen mahdollista?
Voiko itse muutoksen luomiseen tähtäävä pyrkimys todella johtaa johonkin?

Cirkus Cirkör loi näiden kysymysten pohjalta Knitting Peace -nimisen esityksen. Se on runollinen nykysirkuselämys, joka tarjoaa henkeäsalpaavaa artistisuutta lankojen ja lankakerien maailmassa. Ruotsin tekstiilipääkaupungin täyttäessä tänä vuonna 400 vuotta tekstiilikäsityön voima on keskiössä näyttelyssä, jonka lähtökohtana on Knitting Peace:n rauhansanoma. Tekstiilimuseo asettaa esille 16:ssa näyteikkunassa Boråsin keskustassa yli 100 kudottua työtä, jotka on lähetty Tekstiilimuseolle sekä Ruotsista että muualta maailmasta. Kiitämme kaikkia avustaneita!

Ensi vuonna näytös Knitting Peace saatetaan esityskuntoon Boråsin kaupunginteatterissa yhteistyönä Cirkus Cirkörin kanssa, kunnianosoituksena käsityölle ja tekstiilikaupunki Boråsille.

Näin kävelet näyttelyreitin

Vallitsevien rajoitusten johdosta tämä näyttely on esillä Boråsin keskustan näyteikkunoissa yhteistyössä Borås Cityn kanssa. Helmikuun 14.päivästä lähtien voit nähdä näyttelyn kulkemalla seuraavan reitin:

Hötorget 4, Torggatan 25 (kaksi ikkunaa), Västerlånggatan 26 (Torggataniin päin), Stora Brogatan 12, Österlånggatan 43.

Käsityöaktivismi ja rauhan kutominen

Vanhan sananparren mukaan kynä on miekkaa voimakkaampi, mutta ehkäpä puikkopari voi olla yhtä voimakas? Ihmiset ympäri maailmaa osallistuvat paremman maailman luomiseen käyttäen käsityötä menetelmänään. Kysymyksessä voi olla rauha, väkivallattomuus, tasa-arvo, osallistaminen tai kulutusvastaisuus. Rauhanomainen käsityön kautta tapahtuva protestointi ja mielipiteiden ilmaus on ruohonjuuriliike, joka on saanut nimekseen käsityöaktivismi (Craftivism). Esitimme kolme kysymystä tähän näyttelyyn töitä lähettäneille: Miksi kudot; Mihin pyrit; ja Voiko rauhan kutoa? Vastaukset näet digitaalisesta luettelosta netissä ja QR- koodien avulla näyteikkunoissa.

Maailmanympärysmatkallaan esitys on temmannut mukaansa monia, ja esiintyjät ovat tavanneet rauhankutojia, jotka ovat kertoneet töistään ja rauhan kutomiseen liittyvistä ajatuksistaan. Saatujen neuleiden määrä on ollut valtava ja osoittaa selkeästi, että sirkuksen, pyrkimyksen ja neuleiden yhdistelmä on kasvanut liikkeeksi, joka käsittää useita maanosia. Käsityön ja Knitting Peace -liikkeen kautta punoo käsityöaktivismi New Yorkin, Rosarion, Gironan, Albyn ja Säfflen yhteen Tekstiilimuseon kanssa.

”Luodessamme käsillä ja uneksiessamme sydämellämme saavutamme todellisen magian.”
– Betsy Greer, käsityöaktivismikäsitteen luonut sosiologi

We Knit for Peace on Tekstiilimuseon, Cirkus Cirkörin, Boråsin kaupunginteatterin ja Västra Götalandin alueen Hemslöjdskonsulenterna -organisaation välinen yhteistyö.

Näyttelytekstit suomeksi>>

PerjantainaSuljettu