Suljettu tänään

Craft Rituals

kollaasi: Aia Jüdes / Sanna Haverinen / Dennis Vera

Craft Rituals on hehkuvan värikäs satumaailma ja kokeellinen monitaideteos kosketuksellisen, analogisen ja digitaalisen rajamailla. Tilaisuutta varten sävelletty musiikki, 50 metriä pitkä elokuvaprojektio, rituaaliset käsitöistä koostuvat tilateokset ja interaktiiviset instrumentit luovat tavallisuuden ylittävän leikillisen ja meditatiivisen kokonaiselämyksen!

Inspiraation lähteinä olleet pohjoismainen mytologia ja taru nornista, kolmesta maailmanpuun juurella istuvasta ja kehräävästä kohtalottaresta Urd, Verdandi ja Skuld on hypervisuaalinen kertomus villasta, tyttövoimasta, kestävyydestä ja käsityöstä supervoimana.

Nornia tässä esittävät 70–80-vuotiaat naiset ovat kauniita, maagisilla voimilla varustettuja alkuolentoja; he kehräävät elämän lankoja mystisillä rukeillaan, paikkaavat loimia elämänkankaassa ja ylläpitävät maailman kiertokulun tasapainoa.

Kertomuksessa on monta pohjaa, joissa on kysymys meitä ympäröivien resurssien huolehtimisesta ja arvostamisesta kestävään tulevaisuutta varten – olivatpa resurssit sitten vanhoja käsitöitä ja upeita luonnonmateriaaleja tai ikääntyneiden ihmisten taitoja ja kauneutta. Craft Rituals on taiteilija Aia Jüdesin luoma samoin kuin Vuoden 2018 Näyttely: Next Level Craft.

Craft Rituals on yhteispohjoismainen hanke, jonka osallistujat ja vaikutukset tulevat Ruotsista, Suomesta ja Islannista. Näyttely on tuotettu yhdessä Tekstiilimuseon kanssa, ja se on saanut tukea Pohjoismaiselta Kulttuurirahastolta, Länsi Götanmaan alueelta, Kulttuurineuvostolta ja Tukholman kaupungilta.

Osallistujat:
Taiteellinen johtaja/tuottaja: Aia Jüdes
Kuvittaja/graafinen suunnittelu: Sanna Haverinen
3D-animaatiot: Dennis Vera

Musiikki: Elias Grind & Aia Jüdes
Laulu: Aiwa Kumpulainen (Urd), Kristin Björk Kristjansdottir (Verdandi), Kajsa Alvin (Skuld)

Tekninen tuottaja: Benny Britten-Austin/Mevida
Kameramies: Peter Osslund
Filmin editointi: Aia Jüdes

Nornat: Maria Llerena (Urd), Inger Engelstoft (Verdandi), Ingmari Lamy (Skuld)
Koreografia: Anna Näsström
Puvut: Johanna Hofring & Tor Söderin