Ian Berry - Material World

Ian Berry käyttää teoksissaan kierrätettyä denimiä. Ensisilmäyksellä luulee helposti Ianin teoksia sinisävyisiksi ja indigovärjätyiksi maalauksiksi. Lähemmin tarkastellessa huomaa, että teokset koostuvat kerroksittaisesta erisävyisestä denimistä…

Ianin mielestä tuttu farkkukangas avaa ovia ymmärtämään ja tunnistamaan. Hänen teoksensa heijastavat aikamme tapahtumia ja ilmiöitä mutta kytkeytyvät samalla myös farkkujen kultturihistoriaan.

On vaikea uskoa, mutta kaikki alkoi pelkästä havainnosta. Kasa vanhoja farkkuja ja sinisen eri sävyjen kontrastit kiinnittivät hänen huomionsa. Denimin kanssa työskennellessän hän alkoi ymmärtää omaa ja toisten suhdetta farkkukankaaseen, materiaaliin jonka me kaikki hyvin tunnemme. Saksilla ja liimalla tuli tästä hänen ensisijainen kommunikointitapansa. Hänestä tuli pian yksi huomioiduimmista nuorista taiteilijoista ja sijoittuu listassa ”30 alle 30” maailman kolmenkymmenen vaikutusvaltaisimman taiteilijan joukkoon julkaisun Art Business News mukaan.

Vuosina 2020 – 2022 on Ianin teoksia esillä useissa museoissa Euroopassa ja USA:ssa. Esillä on osia hänen tunnetuista sarjoistaan ”Behind Closed Doors”, ”Living room” ja ”Hotel California”.