Öppet idag 12-17

Juke box for plants

Ett interaktivt växthus (Geodesic Dome) av Peter Ojstersek presenteras vid Textil Konst Manifestation.

Juke Box for Plants är ett skulpturalt verk där ljus och ljud stimulerar växter att växa. Växterna presenterade i Domen är fiberväxter och färggräs. De är planterade i Perlit som är en glasmineral vilken har hettats upp till 1000 grader vilket får den att expandera till vita korn och används främst till växtodling och isolering.

Växterna är kopplade till regionens kulturhistoriska och industriella historia. Besökaren kan genom att trycka på fyra olika knappar välja att spela upp olika ljudverk som har det gemensamt att de stimulerar plantornas tillväxt. Plantorna får sitt ljus från LED-spottar som arbetar med rött och blått ljus i våglängden 430-660 nm.

Runt om i installationen är QR-koder placerade. Besökaren kan använda sin egen smartphone för att läsa av QR-koderna och få information direkt i sin mobiltelefon, som låtlistor och information om växterna.

Tack till Ludvig Svensson.