Öppet idag 12-17

Sound to wear - Klädd i ljud

Vem är jag när jag inte ser mig själv?

En utställning där andra sinnen än synen används för att skapa och uppleva mode. I fokus står ljudskapande och ljudupplevelse. Utställningen består av en samling experimentella objekt kopplade till kroppen, som stimulerar hörseln och skapar förståelse för att även ljud är en del av upplevelsen av mode. Som besökare bjuds du in att prova objekten och utforska ljuden för att uppleva mode på ett nytt sätt och tänka nytt kring vad mode kan vara.

Sound to Wear utgår från Vidmina Stasiulytes doktorsavhandling vid Högskolan i Borås. Hennes forskning ifrågasätter normer kring plagg och syftar till att utveckla nya metoder för modedesign baserade på ljud. Hörselintryck och ljudtänkande, i kontrast till synintryck och bildtänkande förändrar i grunden hur vi uppfattar en klädd kropp. Eftersom ljud blir till genom handling så är den faktiska handlingen att klä sig i fokus för Stasiulytes forskning.

Från att se och bli sedd till att lyssna och att bli hörd. Att titta på eller lyssna på en person som bär högklackat är två helt olika upplevelser. Hur låter det när man klär sig och rör sig? Hur låter olika textila material?

Om du sluter ögonen kan du höra människor prata, andas, gå…. Mode gör sig också påmint genom t.ex. skramlet av metallarmband på armen, dragkedjans ljud när man stänger eller öppnar en sportjacka i syntet, raspandet från statisk elektricitet när någon tar av sig en stickad tröja på vintern, eller klapprandet från höga klackar och gnisslet av gympaskor. Det går till och med att identifiera personer på ljudet från deras specifika gångstil.

Vidmina Stasiulyte

Välkommen att dyka in i ljudens värld!

Vidmina Stasiulyte är en litauisk konstnär, forskare och modedesigner som utforskar alternativa estetiska uttryck för att utveckla en ny metodik för modedesign. I sin forskning som doktorand på Textilhögskolan vid Högskolan i Borås undersöker hon den klädda kroppen som föränderlig form och uttryck, baserat på den ljudskapande handlingen. Före doktorsstudierna har hon bl.a. arbetat med modekollektioner, dräkt-performance, interaktiva skulpturer och installationer, samt undersökt designmetoder baserade på akustik i konstsociala inkluderingsprojekt som t.ex. Anti-ideal och Beyond Seeing.

This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 Research and innovation programme under the Marie Sklodowska-Curie grant agreement No. 642328

Digital visning: Vidmina presenterar sin forskning

Trailer, Sound to Wear