Stängt idag

We Knit for Peace

En utomhus-utställning i Borås centrum!
Är det möjligt att sticka fred?
Kan själva strävan efter att skapa förändring faktiskt åstadkomma något?

Utifrån dessa frågor utformades föreställningen Knitting Peace av Cirkus Cirkör. En poetisk nycirkusupplevelse med hisnande artisteri i en värld av trådar och nystan. I år när Sveriges textila huvudstad firar jubileum, visas utställningen We Knit for Peace som inspirerats av föreställningen och de stickupprop som följt den på sin turné i världen. I 6 skyltfönster i Borås centrum manifesteras kraften i det textila hantverket genom över 100 verk som skickats in till Textilmuseet från både Sverige och andra länder. Tack till alla er som bidragit!
I samarbete med Borås Stadsteater sätter Cirkus Cirkör upp Knitting Peace Länk till annan webbplats. nästa år på teaterns stora scen, som en hyllning till handarbetet och textilstaden Borås.

Såhär går du utställningspromenaden

Med anledning av rådande restriktioner visas den här utställningen i skyltfönster i centrala Borås i samarbete med Borås City. Se utställningen genom att gå följande promenadslinga:

Hötorget 4,
Torggatan 25 (två fönster),
Västerlånggatan 26 (mot Torggatan),
Stora Brogatan 12,
Österlånggatan 43.

Hötorget 4

1. E. Esping, 2. C. Björsell,
Stickat tält av A. Ihanainen, läs mer på sida 7 i katalogen.
15. K. Rydberg Fjellborg, 39. L. Eriksson, 97. I. Petterson & L. Wedin,
104. I. Strömberg, 107. Sticka för Fred, 114. Harituz, 116. J. Huarte

Torggatan 25 (två fönster)

Vänstra fönstret:
3. F. Simonsson, 6. C. Johansson, 20. C. Ekerhed, 21. M. ”GAGGA” Björkäng,
25. G. & I. Dower, 31. M. Scherbetz, 33. E. Bergsten, 37. K. Edvinsson, 41. P. Svenre,
61. A-K. Albertsson, 62. M. Skälmershult, 66. B. Hyvönen, 67. N. Romanus,
68. W.Morán, 69. A. Skott, 73. L. Eriksson, 83. J. Tämmervik, 96. A. Johansson,
98. Aktivitetshus centrum, Göteborg, 100. K. Ellegård, 105. E. Östensen,
112. M. Gustafsson, 115. P. Kuusela

Torggatan 25, högra fönstret:

32. K. Hedberg, 44. K. Hurtig, 71. A. Thorsén, 81. G. Tingström, 89. L. Madsen, 93. S. Bergström, 95. A. Nilsson

Västerlånggatan 26 (mot Torggatan)

Se verkets siffra för att läsa mer om det i den digitala katalogen

14. M. Pekkari, 24. A. Wihl, 28. S. Ringdal, 30. M. Blixt, 34. E. Björfors,
36. L. Halliday, 40. L. Eriksson, 43. K. Lehmann, 49. U. Englund, 51. A. Westberg,
54. B. Dietz, 65. L. Eriksson, 70. Karins döttrar, 72. U. Sundqvist, 75. M. Gille,
78. B. Persson, 79. G. Alvén, 80. P. Haddad, 82. A. Edvardsson, 85. Susanna,
86. M. Davidsson, 87. E. Linneroth Stranne, 92. K. Gillerberg, 100. K. Ellegård,
107. Sticka för Fred, 109. B. Hallsby-Larsson

Stora Brogatan 12

Här visas följande verk:
4. I. Dover, 5. K. Dahlberg Andersson, 7. G. Cahm, 8. M. Klingeteg, 9. L. Nordström,
10. G. Persson (Sticka för Fred), 11. LANG, 16. I. Christerson, 22. S. Åhlen,
26. E. Dall’Occhio, 29. M. Jarvid, 42. I. Forssén, 46. A-M. Henningsson,
47. G. Bergström, 56. G-B. Bäckman-Nilsson, 57. L. Fridell Holmsten, 58. G. Åberg, 77. D. Rahic,
90. V. Harper, 94. S. Elgerot, 99. K. Vestlund, 102. D. Pizzuto, 103. B. Walfridsson,
106. J. Djupsund, 108. M. Nielsen, 110. A. Tagesdotter, 111. F. Ferdows, 113. G. Bengtsson

Österlånggatan 43

Här visas följande verk:
12. C. Floberg, 13. Cecilia M L, 17. K. Landberg, 18. P-M. Landberg, 19. S. Mänty, 23. A. Littorin,
27. J. Migchelsen, 35. M. Eriksson Abenius, 38. E. Svensson, 45. C. Mazza, 48. L. Landekrans, 50. L. Lawlor,
52. E. Von T, 53. H. Sundbarm, 55. L. Ståhl, 59. Helsjöns folkhögskola, 60. S. Grönborg, 63. M. Ramberg,
74. Kafé Iris, 76. R. 0´Hare, 84. K. Fagervall, 88. Y. Swahn, 91. N. Salido Crespo, 101. I. Pratas Fernandez

Craftivism och att sticka för fred

Att pennan är mäktigare än svärdet är ett känt talesätt, men kanske kan ett par stickor vara lika kraftfulla? Runtom i världen engagerar sig människor för att skapa en bättre värld med hantverk som metod. Det kan handla om fred, icke-våld, jämställdhet, inkludering eller anti-konsumism. Detta fredliga sätt att protestera och uttrycka sina åsikter genom hantverk är en gräsrotsrörelse som fått namnet Craftivism. Till den här utställningen ställde vi tre frågor till de som skickade in bidrag: Varför stickar du; Vad strävar du efter och Går det att sticka fred? Svaren kommer du kunna ta del av i en digital katalog här på webben och via QR-kod i skyltfönstren.

Under sin resa runt om i världen har Knitting Peace engagerat och mött fredsstickare som delat med sig av sina verk och tankar kring att sticka fred. Mängden stickningar som kommit in har varit överväldigande och det är tydligt att kombinationen cirkus, strävan och stickning har växt till en rörelse som spänner över flera kontinenter. Via handarbetet och Knitting Peace flätas craftivism från New York, Rosario, Girona, Alby och Säffle ihop med Textilmuseet och Borås.

“När vi skapar med våra händer och drömmer från våra hjärtan uppnås verklig magi.”
– Betsy Greer, sociolog som grundat begreppet Craftivism

I samarbete mellan Textilmuseet, Cirkus Cirkör, Borås City, Borås Stadsteater och
Hemslöjdskonsulenterna Västra Götalandsregionen.

Digitalt material

Kanske blir du inspirerad att fredssticka själv? Se då beskrivningen för att sticka en egen fredsduva! Framtagen av föreningen Sticka för fred i Broby.

Sticka en fredsduva (PDF) Pdf, 470.1 kB.
Såhär monterar du fredsduvans delar (länk till film via facebook) Länk till annan webbplats.

Digital katalog