Borås Art Biennial

”Vad kan nya former av kollektivitet vara idag? Genom att lyssna på djupet och ta del av varandras berättelser, historier och värld skapar vi tillhörighet. Genom att lyssna på djupet på varandras erfarenheter upptäcker, medvetandegör och bygger vi en gemensam förståelse för världen” Ulrika Flink och Amanprit Sandhu, Curatorer för Borås Art Biennial

Borås Art Biennial

Borås Konstmuseum har sedan 2008 arrangerat Borås Internationella Skulpturbiennal. År 2021 firar Borås 400 år. Som en del av firandet utvecklas biennalen till att omfatta flera former av konstnärliga uttryck. I och med detta byter biennalen även namn till Borås Art Biennial. Konstverk kommer att presenteras i det offentliga rummet runt omkring i centrala Borås, på Viskan samt på Borås Konstmuseum och Textilmuseet.
Klicka här för att läsa mer om Borås Art Biennial Länk till annan webbplats.

Utställningen på Textilmuseet

Här visas verken Quantum Creole av Filipa César samt serie bildcollage av Konstnärsduon Åsa Norberg och Jennie Sundén.

Filipa César
är konstnär och filmskapare, baserad i Berlin. Hon är intresserad av de flytande gränserna mellan rörlig bild och hur den uppfattas, av dokumentärens skönlitterära dimensioner, samt av ekonomin, politiken och poesin som finns inneboende i filmskapandet.

Quantum Creole är en experimentell dokumentärfilm om kollektivt utforskande av så kallad kreolisering. Ordet kan användas för att beskriva de processer som smälter samman två eller flera kulturer. Filmen tar upp den västafrikanska kreoliseringens historiska, kulturella och metafysiska krafter. I fokus står så vävning med ”kreolsk kod”. I Västafrika la vävare in kodade budskap om socialt och politiskt motstånd i textilierna, som en motkraft mot kolonisatörernas språk och teknologier. Genom att använda olika bildformat tolkar César den rebelliska potentialen i vävning med kreolsk kod och hur denna stått över den omstrukturering och förenkling av språket som skedde under kolonialismen.

Konstnärsduon Åsa Norberg och Jennie Sundén har samarbetat sedan 2005 då de studerade på Umeå Konsthögskola. Deras projekt berör berättelser där konst och samhälle vävs samman och där estetik tycks gå hand i hand med social förändring. Centralt för duons arbete är att de ofta för en dialog med andra konstnärer och folkbildares arbete och gärning. Genom att kombinera olika tekniker, material, form och teori vill de aktivera historien och sätta idéer och uttryck i rörelse på nytt.

På Textilmuseet visar Norberg och Sundén ett nytt verk för biennalen. Sprunget ur deras forskning om cirkulation och globala sammankopplingar knyter verken an till konfektionsföretaget Algots som startade 1907 i Borås. Verken i collageteknik berättar om postorderkatalogen och tekoindustrins historia. Silhuetter av natur och konsumtion vävs samman med berättelser om arbetskraftens villkor och historien om ett fång nejlikors ankomst till Sverige på 1960-talet.

Borås Art Biennial är en del i firandet av Borås 400 år.