Ian Berry - Material World

Ian Berry använder recyklad denim i sina verk. Vid första anblicken är det lätt att missta Ians verk för att vara blåtonade eller indigofärgade fotografier. Vid en närmare titt ser en att verken består av lager på lager av denim i olika nyanser.

Ian anser att den igenkänning jeansmaterialet besitter öppnar dörrar till förståelse och igenkänning. Hans verk reflekterar över händelser och fenomen i vår samtid men knyter också an till jeansens kulturhistoria.

Det är svårt att tro att allt startade med en enkel observation. En hög med gamla jeans och kontrasterna mellan de olika nyanserna av blått fångade hans intresse. Under arbetet med denim började han inse betydelsen av sin egen och andras relation till jeans, ett material vi alla så väl känner till. Med en sax och lite lim blev detta senare hans främsta sätt att kommunicera. Han blev snart en av de mest omtalade unga konstnärerna och har av Art Business News rankats som ”30 under 30” mest inflytelserika artister i världen.

Material World

Denim är idag så pass inarbetad i popkulturen att det är lätt att ta det för givet. I utställningen på Textilmuseet, Material World, porträtterar Berrys verk modeskapare, skådespelare, författare, musiker och artister som gjort jeans till det klassiska plagg de är idag. De nyckelpersoner och stilikoner som gjorde att alla ville bära jeans.

I have been interested in changing communities and urban areas, the fading fabric of our urban environment, if you will. I’ve been portraying social and contemporary issues and I have thought what better material to use than what I think is the material of our time, denim. But now, I have been looking more of what the material is and the stories behind it. Textilmuseet is the perfect location to show that, säger Ian Berry.

Även delar av hans kända serier som Behind Closed Doors, Living room och Hotel California kommer att visas.

Utställningen visar också verk av två designers som har tolkat Berrys konst; designer Lill O Sjöberg (Sverige) och modeskaparen Jonathan Christopher (Holland).

Ian Berry berättar mer om utställningen

Onsdag12-17
FredagStängt