Foto: Elisabeth Jubelin

Bäckadräkten - en ickebinär folkdräkt

Textilmuseet ingår i och stöttar projektet Bäckadräkten, ett folkdräktsprojekt som sammanväver de manliga och kvinnliga idealen och normerna i den svenska folkdräktstraditionen i en ny typ av unisexdräkt.

Bakom projektet står artisten Fredy Clue, som med hjälp av illustratören och konstnären Ida Björs har börjat samla in material och gjort skisser. En fokusgrupp bestående av unga queer-personer ingår också i projektet de träffas löpande under våren och diskuterar stil och identitet bortom det binära kopplat till den folkliga traditionen.

Projektet, som startade i januari, vill främja en öppnare folkkultur genom att utveckla och tänja på gränserna, bortom det binära. Visionen är att få fler personer att känna sig inkluderade i folkkulturen och i samhället i stort.

Välkommen att ta se mer av projektet på Textilmuseet!

Projektet finansieras av VGR, Folk You och Kulturungdom och sker bl.a. i samarbete med Folk You, Kulturungdom, Borås Pride och Textilmuseet.

Onsdag12-17
FredagStängt