Foto mittbild: Laila Duràn

Västar och livstycken från Sjuhärad

En pop up-utställning om västar och livstycken ur Textilmuseets samlingar. De västar och livstycken som visas hör till folkdräkter i Sjuhärad, ett område kring Borås.

Folkdräkter är kläder med lokal särprägel som bars av landsbygdens befolkning i det förindustriella samhället. Olika orter hade sin specifika dräkt med många dräktdelar för olika tillfällen. Folkdräkter förändrades inte så mycket över tid, utan behöll ofta stildrag från gamla modeepoker. Kläderna är tillverkade för hand och visar en stor hantverksskicklighet.

De utställda västarna och livstyckena hör till folkdräkter i Sjuhäradsbygden, som är en informell region i södra Västergötland med Borås som största stad. Bygden omfattar de sju häraderna Gäsene, Ås, Veden, Bollebygd, Mark, Kind och Redväg. Ett härad är en gammal lokal geografisk indelning som sträcker sig över flera samhällen och orter.

De ursprungliga folkdräkterna med alla detaljer och färgprakt är en inspirationskälla för alla som är intresserade av folkkultur och hantverk. Många av tygerna är hemvävda och kläderna är sydda för hand. Det var ett tidskrävande arbete som krävde stor hantverksskicklighet.

Västarna och livstyckena som visas här tillhör Textilmuseets samlingar, kompletterat med två hela dräkter från Toarp, som rekonstruerats av lokala dräktexperter.

Utställningen är producerad i samarbete med Lena Gustafsson och Thomas Johansson från Toarpsgruppen.

Seminarium: Livstycken och västar i folkligt dräktskick 8-9 oktober

Välkommen att höra mer om livstycken och västar under ett helgseminarium 8-9 oktober. Läs mer här!

Detta är en pop-up utställning!

En utställning i mindre format som presenteras utanför Textilmuseets utställningshallar.

Onsdag12-17
Fredag12-17