Bild: Formgivare (från vänster): Axel Danhard, Matilda Envall, Simon Mattisson

Ung Svensk Form 2023

FORM & Folk och Svensk Form Väst har glädjen att visa utställningen Ung Svensk Form 2023 på Textilmuseet. I utställningen visas de 23 vinnarna av 25 årsjubilerande Ung Svensk Form som drivs av Svensk Form. Formgivarna bjuder in publiken att reflektera över vad design kan göra för människor och samhällen. De gör det med möbler, mode, konsthantverk, arkitektur, industridesign och grafisk formgivning.

Årets uppsättning genomsyras av en cirkulär ambition – möbler tar form ur leftovers av både människor och barkborrar, restprodukter från såväl solen som bebiskläder tas tillvara och kunskaper ur tidigare konstruktioner återbrukas ur dess nedmonterade spill. Komplett med tankeväckande gestaltningar av våra digitala dubbelliv och allt-i-ett-lösningar för både kläder och interiörer tillhandahåller Ung Svensk Form Länk till annan webbplats. i vanlig ordning stickprov på vår tids mest angelägna frågor.

Utställningen Ung Svensk Form 2023 är en samproduktion mellan Svensk Form och IKEA Museum. Projektet genomförs i samarbete med IKEA of Sweden, Malmö stad, Stockholm Furniture Fair, Svenskt Trä och en lång rad utställningsarrangörer och stipendiegivare.

Utställningen på Textilmuseet presenteras av FORM & Folk Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och Svensk Form Väst. Länk till annan webbplats.

Simon Bågstam – Essing Länk till annan webbplats.
Karin Bäckström – Seemingly ordinary Länk till annan webbplats.
Mia Bøgedal Troelsgaard – 2-in-1 designs, Distorted to fit Länk till annan webbplats.
Martina Claesson & Luisa Wirth – ON/OFF Grid Länk till annan webbplats.
Axel Danhard – På nya spår Länk till annan webbplats.
Olof Davidsson – Spread Länk till annan webbplats.
Matilda Envall – The Story of a Dress Länk till annan webbplats.
Ebba Hedlund – Actissance Länk till annan webbplats.
Lars Høie – Letters from Utopia Länk till annan webbplats.
Natalia Ikebara – Hemi Länk till annan webbplats.
Lovisa Ingman – Efterlevnadsliv Länk till annan webbplats.
Christoffer Jansson – Uncanny Spaces Länk till annan webbplats.
Sophie Jungkvist – Woven change, Shifting expressions Länk till annan webbplats.
Laura Kjær – Super Superficial Länk till annan webbplats.
Jasmijn Kooijman – Dansa min docka Länk till annan webbplats.
Hedvig Ljungström – Mother Elizabeth Länk till annan webbplats.
Frida McDavitt Wallin – Sandhagen 2 Länk till annan webbplats.
Simon Mattisson – Granland Länk till annan webbplats.
Taurai Valerie Mtake – *madímì Länk till annan webbplats.
Maja Möller – Knuten/Fastknuten Länk till annan webbplats.
Olle Sahlqvist – Biomimicry Furniture Design Länk till annan webbplats.
David Selander – Fotografier från Stockholm Länk till annan webbplats.
Oliver Weglinski – Carbon Care Work Länk till annan webbplats.

Juryn för Ung Svensk Form 2023 består av:
Samir Alj Fält, Parasto Backman, Caroline B. Le Bongoat (juryns ordförande), Linnéa Therese Dimitriou, Johanna Sjögren Duthy, Sandra Frank, Jonas Fridén Kihl, Demian Horst, Magnus Ingerstedt, Åsa Jungnelius, Anna Lidström, Eva Lilja Löwenhielm, Petra Lilja, Tor Lindstrand (juryns ordförande), Björn Nordin, Johanna Magoria, Marie Isacsson, Bea Szenfeld, Andreas Säfström och Mats Widbom.

Om Ung Svensk Form

Ung Svensk Form har en kraft och energi som inspirerar och som vill förändra. Med hantverksskicklighet och materialkänsla visas här vad som pågår inom det senaste av ung svensk design och formgivning. Ung Svensk Form är en årlig jurybedömd utmärkelse och vandringsutställning med syfte att öka och bredda kunskapen om ung och nyskapande svensk formgivning. I Ung Svensk Form lyfts behovet av att skapa och undersöka fritt, utan krav på anpassning till marknaden. Ung Svensk Form har en viktig funktion som ett forum där möten mellan formgivare, producenter och publik uppstår. Utmärkelsen stimulerar gränsöverskridande projekt, och delar därför inte in ansökningarna i kategorier. Ett flertal stipendier delas ut till utvalda formgivare som särskilt utmärkt sig. Utställningen turnerar både i Sverige och utomlands. Projektet startades 1998 på initiativ av Svensk Form och Form/Design Center i Malmö. Många av tidigare års deltagande formgivare är numera väl etablerade inom sina respektive områden.

Utställningen visas i lilla hallen, plan 2.
Mer information hittar du i avsnittet hitta hit. Länk till annan webbplats.

Fredag12-17
Söndag12-16