Maria Jernkvist om ”Marimekko och det finska tygundret”

Maria Jernqvist föreläser om hennes passion för Marimekkotyger

Maria presenterar: ”Mötet med tygtryck från finska Marimekko blev avgörande för mig. Ett loppisfynd blev början på en kunskapsresa och ett passionerat intresse för finska textilmönster från 1950/60/70-talen. Jag började samla Marimekkotyger och finska mönster för två decennier sedan. Färgerna, mönstren, designen och kvinnokraften har alltid fascinerat mig. Jag har haft intressanta möten med finska textilformgivare när jag frilansat som skribent för tidningen Scandinavian Retro. Under de senaste 10 åren har jag satt upp textilutställningar i både Sverige och Finland. Senaste utställningen var Marimekko - Design i tiden som visades på Kristinehamns konstmuseum under sommaren 2023”.

Arrangeras i samarbete med Textilhistoriska Sällskapet. Fri entré för medlemmar.