Öppet idag 12-17

Foto: Elisabeth Jubelin

Bäckadräkten: en unisex-folkdräkt

Textilmuseet ingår i och stöttar projektet Bäckadräkten, ett sprillans nytt folkdräktsprojekt som sammanväver de manliga och kvinnliga idealen och normerna i den svenska folkdräktstraditionen i en ny typ av unisexdräkt. Bakom projektet står artisten Fredy Clue, som med hjälp av illustratören och konstnären Ida Björs har börjat samla in material och gjort skisser. En fokusgrupp bestående av unga queer-personer ingår också i projektet de träffas löpande under våren och diskuterar stil och identitet bortom det binära kopplat till den folkliga traditionen.

Projektet, som startade i januari, vill främja en öppnare folkkultur genom att utveckla och tänja på gränserna, bortom det binära. Visionen är att få fler personer att känna sig inkluderade i folkkulturen och i samhället i stort.

Välkommen att se slutresultatet på Textilmuseet 30 juni - 28 augusti 2022. Läs mer här

Projektet finansieras av VGR, Folk You och Kulturungdom och sker bl.a. i samarbete med Folk You, Kulturungdom, Borås Pride och Textilmuseet.

Fredy Samuel Lundh (artistnamn Fredy Clue)

Pronomen: den

Just nu är jag projektledare för Bäckadräkten samt nyckelharpsspelande musikskapare på jobbet. I övrigt är jag livskosmonaut. Samt otroligt intresserad av folkkultur, stil och identitet och hur vi genom det kan må bättre och bli finare medmänniskor.

Med Bäckadräkten får jag kombinera allt jag älskar, vilket jag är otroligt tacksam för! Vill du prata om eller har du funderingar om projektet? Hör gärna av dig till mig:

Mejl: hello@fredyclue.com
Instagram: @fredyclue Länk till annan webbplats.
Hemsida: fredyclue.com/backadrakten Länk till annan webbplats.

Ida Björs

Jag heter Ida Björs, jobbar mest som illustratör och konstnär men halkar då och då in i olika folkdräktsprojekt. Jag funderar mycket över olika ideér och föreställningar om folkdräkt/hembygdsdräkt/bygdedräkter och gillar att titta på mönster, färger, skärningar som flyter omkring i världen, nytt och gammalt, likt och olikt.

Nu har jag ju fått världens roligaste uppdrag, att göra en unisexdräkt som projektledaren Fredy Samuel och andra ickebinära kan trivas i. Jag letar fram bilder och skissar, vi pratar ihop oss om vad som behövs, vad som är viktigt och vad som känns bra. Än så länge är vi i skisstadiet men rör oss in i konstruktionsfasen nu i februari.

Instagram: @idabjors Länk till annan webbplats.
Hemsida: http://www.idabjorssuperillustration.se Länk till annan webbplats.