Stängt idag

Textilmuseet och Prisma Västra Götaland bjuder in till nationell konferens om Kulturarvsturism!

Den 25-26 januari 2023 arrangeras en konferens i Textilmuseets lokaler: Kulturarvsturism – energi för platsutveckling. Det blir dagar med presentationer, diskussioner och aktuella exempel från ett växande fält.

Kulturarvsturism är högaktuellt med växande potential inom besöksnäringen, men brottas med vissa utmaningar. Konferensens initiativtagare Prisma Västra Götaland menar att kulturarvet behöver besöksnäringens kompetens för attraktionsskapande och ökade intäkter, men likaså behöver besöksnäringen kulturarvet för att skapa nya narrativ och ett vidgat besöksfält. Konferensen syftar till att bidra till ökad interaktion och kunskapsutbyte mellan parterna genom att synliggöra kulturarvet som resurs i besöksnäringen. Det sker genom ett program med fokus på utmaningar och potential, goda exempel och ett problematiserade av området via namnkunniga föreläsare.

Sista anmälningsdag: 18 januari 2023.

Konferensen anordnas av Prisma Västra Götaland, en samverkansplattform för industrisamhällets kulturarv, tillsammans med Turistrådet Västsverige.