Textilmuseet söker föremål och berättelser om postorder

Textilmuseet efterlyser föremål, minnen och annan information som berättar om postorderns historia. Vad är dina minnen av denna tradition? Har du sparat gamla kataloger, foton eller reklamprylar från postorderfirmor? Har du välbevarade plagg kvar, som du köpt på postorder? Kanske har du arbetat inom postorder och har berättelser du vill dela med dig av?

Vi på Textilmuseet är intresserade av gåvor från alla tidsperioder och särskilt från företag med koppling till Borås och Sjuhäradsbygden. Här drevs ett stort antal postorderföretag under 1900-talet. Idag har tusentals personer minnen från arbete i branschen, till exempel från lagerarbete, som inköpare, modell, fotograf eller tryckare av kataloger.

Materialet samlas in som del av en dokumentation av postorderns historia och kulturarv. Materialet kan sedan komma att användas i utställningar och andra aktiviteter på Textilmuseet.

Vad är postorder?

På 1900-talet innebar postorder att företagen skickade en katalog till sina kunder. Via katalogen gjordes sedan beställningar som skickades med posten. Kunderna var spridda över hela landet. Handel via katalog har idag bytts ut mot distanshandel online. Postorderföretagen behövde stora lager med sofistikerad logistik och mängder av leverantörer. Arbetet med att ta fram en ny katalog två gånger per år krävde stora resurser och konkurrensen om kunderna var hård.

Kontakta oss om ditt föremål eller berättelse

Kontakta Textilmuseet i förväg om du vill skänka ett föremål eller har något annat att dela med dig av. Vi kan inte lova att ta emot allt som erbjuds. Skicka ett e-postmeddelande till Johannes Daun, 1:e antikvarie på Textilmuseet, johannes.daun@boras.se, så kontaktar han dig.