Stängt idag

Sju sorters blommor

Sju sorters blommor är en matta över det svenska landskapet. En hyllning till djur, natur, vatten, liv och de världar som finns i sagorna.

Tre kvadratmeter med plats för berättelser om hantverk, miljöförändringar, arbete, tradition, migration och tillhörighet.

Sju sorters blommor är en matta som är gjord efter alla de regler traditionen i Iran kräver för att återskapa en spegling av paradiset på jorden.

Konstnären Shabnam Faraee fick idén att göra mönstret till mattan och producera den efter att ha läst en artikel om en hantverkare, Morteza Golestani, som 2015 flytt till Sverige.

Arbetet med mattan startade 2018 och blev färdig i september 2022. Det har varit en lång process med arbetsmoment i Kurdistan, Teheran, Stockholm och Jämtland. Ullen kommer från får i de kurdiska bergen och är handspunnen av kvinnor därifrån. Den är färgad med växter av en mästare i den kurdiska staden Sanandaj.

Morteza har knutit mattan från sitt hem i Jämtland och använt ca 1 miljon knutar. Han har själv byggt vävstolen av gammalt metallskrot. Tvätt och slutputs har utförts i Varamin, en stad strax söder om Teheran.

Totalt har åtta personer varit inblandade i processen. Arbetet är finansierat av Konstnärsnämnden.

Se Konstnärssamtalet

mellan Shabnam Faraee, Morteza Golestani, Sofia Stawåsen Brokvist och Textilmuseets intendenter Malena Karlsson och Karin Olsson Lindström. För att se filmen med svensk undertext, tryck på ikonen för undertext i längst ned till höger i filmen:

Detta är en pop up -utställning!

En utställning i mindre format som presenteras utanför Textilmuseets utställningshallar.

OnsdagStängt
Fredag12-17