Den azerbajdzjanske konstnären och skulptören Faig Ahmed utforskar mönster och symboler i orientaliska mattor och omformar dem i nya berättelser som tar över hela rummet. Separatutställningen är hans första i Norden och visar nya platsspecifika verk och unika metoder. Ahmed är ansedd som en av de tio mest intressanta textilkonstnärer just nu och har fått mycket internationell uppmärksamhet.
”Han svarar inte på frågor, han ställer dem”, säger Medeia Ekner curator på Textilmuseet om konstnären som är mest känd för sitt unika sätt att transformera traditionella azerbajdzjanska mattor till samtida skulpturala former. Hans sätt att demontera konventionella mönster och symboler och transformera dem till nya sammansättningar resulterar ofta i nya dramatiska uttryck och som utmanar vår syn på tradition och hantverk.
Orientaliska mattor är fyllda av symboler vars mönster formar berättelser väl förankrade i ett kollektivt medvetande. Mönster som innefattar buddhistiska och muslimska symboler och som har haft stort inflytande på den europeiska och nordiska mytologin. Ahmed orienterar sig vant bland dessa traditioner och ritualer. Med inspiration från sin vistelse i Sverige under hösten 2016 har han utforskat och sammanfört nordisk mönstertradition med det orientaliska.
I utställningen länkas konst, vetenskap och metafysik samman i spektakulära rumsliga installationer. Mönster förvanskas, bryts upp, flyttas om, erövras, övertas, förintas och i det skapas nya berättelser. De tar plats och tar ibland över ett helt rum, som i Ekvation.
Faig Ahmed har studerat skulptur vid Azerbajdzjan State Academy of Fine Art i Baku. Sedan 2003 har han arbetat med olika medier som måleri, video, performance och installationer. Konstnären har representerat Azerbajdzjan på Venedigbiennalen vid två tillfällen och har fått mycket internationell uppmärksamhet de senaste åren.
Utställningen är även en del av den internationella textil konst festivalen Crossover i Borås 12-19 september.